S:t Petersburg sommaren 2002

Vi startade resan i Göteborg. Fortsatte med Silja lines praktfulla skepp över till Helsingfors. På morgonen steg vi på en buss som körde oss rakt mot ryska sidan. Efter gränskontroller och väntan lämnade vi Finland och in i den ryska skogen. Vi stannade till vid en butik i Ryssland efter den ryska gränsen. Kristina och jag köpte Champagne och godis. En liter vodka kostade ungefär 30 kronor men dum som jag var köpte jag det inte.

Närmare S:t Petersburg satt folk och sålde svamp längs vägarna. När vi närmade oss utkanten av staden så var det några glada ryska fotbollsupportrar som viftade med flaggor. Först framåt kvällen komm vi fram till hotellet vid Finska viken. Värmen är tryckande på sjunde våningen på hotell Baltica. Utsikten är förödande vacker ut över Finska viken. Vattnet glimmar som ett vykort bortanför den sandbruna stenbeläggningen fram till vattnet. Vägen fram till vattnet kantas av betonggrå höghus som eremitmyrstackar.

Onsdag 3/7 2002. Vi åkte först på en rundtur i S:t Petersburg och såg på praktfulla praktbyggnader och kyrkor. Bland annat var vi inne i Isaksslottet. Efter lunch tog vi en båt till tsarens palats Petershof. I ett par timmar flanerade vi omkring i palatsets trädgård och såg på alla fontäner och grönska. Slutligen gick vi in i palatset och gick omkring och såg på de luxurösa rummen i byggnaden. Bland annat såg vi spegelsalar och en kolossal matsal.

Efter middagen gick vi på Folklore. Det blev en oförglömlig upplevelse med viga och skickliga kossackdansare. Utöver danserna spelades musik

En disig morgon över Finska viken. Under förmiddagen fick vi lite tid på oss att gå och handla. Jag tog en chans att få en en aning av Nevski Prospekt, gatan som omnämns av så många ryska författare. Den här ögonblicksbilden var emellertid inget speciellt. Nevski Prospect var en stor vätraffikerad affärsgata, inte som jag hade föreställt mig. Vi fick en liten tid för oss själva sedan. Kristina och jag gick in och tittade i Tsar Peters minneskyrka med de säregna lökupolerna utanpå. Inne beundrade vi färggranna mosaiker. Efteråt satte vi oss på ett kafé och åt var sin glass. Jag kunde faktiskt beställa glassen på ryska...

På eftermiddagen besökte vi Erimitaget. Det är ett jättelikt konstmuseeum så vi fick bara möjlighet att snabbt gå igenom alla salarna. Vi stannade till vid Leonardo da Vinci, Rafael, Picasso, van Gogh och Rembrandt. Det var uppgjort på förhand. Ett fantastiskt museum men jag saknade de ryska konstnärerna. De flesta ryska konstnärerna finns på Ryska Museet.

På kvällen gick Kristina och jag på opera. Vi gick till Marinskijteatern och såg "Figaros bröllop". Inte så rolig opera, men jag imponerades av alla duktiga sångare och sångerskor och den vackra dekoren och alla vackra kläder karaktärerna hade på sig

Fredag 5/7-03. Vi gick upp fem åt frukost sex. Klockan sju gick bussen. Det var ett alltför kort möte med denna vackra stad. Bara en glimt av allt som finns i S:t Petersburg. Hemresan gick bra men det var väldigt många passkontroller. En gång fick vi stanna bara för de ville se på våra stämplar.

På Silja line båten åt Kristina och jag a la carte och firade bomullsbröllop. Fisk för mig och någon grönsaksblandning för Kristina. Efteråt åt vi glass. Sedan gick vi och lyssnade på fins kareokesång i baren.